fredag 30 september 2011

En bra iPhone Marketing Strategy


Som med alla Apples marknadsföring, är iPhone marknadsföringsstrategi väldigt tydlig, enkel och smart. Med rätt och slätt Apple-ikonen, fokuserar Apple på den rena innovativa stil av sina produkter utan att alla "fluff". IPhone släpptes av Apple i juni 2007. Den banbrytande stil iPhone var bjudet i månader innan den första utgåvan och har varit det bästa av det bästa när det kommer till mobiltelefoner under de senaste åren. Innan iPhone officiella utgåvan, sprang Apple fyra tv-reklam främja nya mobiltelefon.

Den första av de reklamfilmer skildrar den nya iPhone som nästa steg upp från den populära iPod. IPod var på modet fram till denna punkt, och iPhone skulle bli nästa generationens iPod, åh, och det är också en telefon! Annonsen visar alla förbättrade funktioner som finns i iPod, och mer, är den punkten "Det har aldrig varit en iPod som kan göra detta."

"Så säger du tittar på Pirates of the Carib bean"
Finger klick på video och visar widescreen film.
"Mmm, gjorde någon säga Calamari?"
Finger klick tillbaka till menyn, väljer programmet Kartor att leta "Seafood".
"Den närmaste skulle... "
Karta visar alla skaldjur platser och lyfter fram platsen närmast dig.
"Ah!"

Finger klick skaldjur plats och restaurang telefonnummer visas. iPhone ringer talet.

De fyra första iPhone-reklamfilmer prunkade bekvämlighet, innovation och nyttan av en enda produkt med funktionaliteten hos inte bara en telefon eller en musikspelare, men en produkt som kan bland annat lyssna på musik, titta på videor, visa bilder , göra konferenssamtal, hämta e-post, surfa på webben, och visa kartor.

Inte bara Apple använder tv för sin marknadsföringsstrategi, men de använder sig av deras hemsida genom att publicera videofilmer, publicerade de också en handfull pressmeddelanden s om kunde ha släppts i ett enda dokument. Apple använder ofta denna taktik för att bygga upp hype och lämna konsumenten vill ha mer.

Med Apples korta pressmeddelanden, som ger publiken lite att gå av, "Apple lånefinansierade en lag av social fysik - nyheter, som naturen, avskyr vakuum I brist på riktig information, kommer de som bryr sig om en produkt grepp i alla rykten. som kommer deras väg.Apple får offentligt förneka de webbplatser ryktet webben som rusning för rester om företagen planer, men i hemlighet deras marknadsavdelning måste vara glad. Det skulle kosta mycket att köpa denna typ av webb-annonsering. "(Silverman, 2007)

Den officiella iPhone webbplats ger mer än bara information om produkten. På webbplatsen finns bästa tips och tricks för användning av en iPhone, såväl som ett enormt fokus på apps. Nästan hela iPhone-sidan visar bilder av program, ger "App of the Week" webbplatsen innehåller även avsnitt m ed titeln "Program för allt" och "Top Apps." Apples webbplats är ett bra marknadsföringsverktyg för nuvarande iPhone-användare och konsumenter som har ett intresse av att köpa iPhone. Främjande av program kommer att skapa en starkare inkomstkälla för Apple. Som kunder ser topprankad applikationer, de är mer benägna att ladda ner applikationen, snarare än att söka igenom 25 tusen + program för att hitta en som kan vara av värde för konsumenten.

Framgångsrika yngre män var målgruppen som Apple ursprungligen fokuserat på. Apple hade hoppats att med denna målgrupp, och det faktum att 48% av denna publik inte redan ägde en Apple iPod, skulle tillåta dem att nå sina prognoser på 10 miljoner försäljning i slutet av 2008.

En månad före lanseringen av iPhone, Solutions Research Group profilerade ett tvärsnitt av de medvetna om telefonen. Prognosen för potentiella köpare för dagen av utsättningen rankade en majoritet av T-Mobile kunder, AT & T: s enda GSM-baserad produkt konkurrent på 15%. Den näst största gruppen förväntas köpa den nya iPhone var AT & T: s befintliga kundbas på 12%. Den Solutions Research Group fann också att 72% av männen, jämfört med 28% av kvinnorna var mest benägna att undersöka telefonen på sin lägsta pris på $ 499. (Malley, 2007)

Den uppenbara aktuella målgrupper för Apple iPhone inkluderar ungdomar i åldern 20 och 35, rika tonåringar, "jet-setters" och "mobil" anställda som arbetar utanför kontoret.

Apple är kända för sina enkla, men catchy reklam. Under de senaste tv-reklam för Apple iPhone, "Det finns en app för det" är den nya slogan som sätter ett starkt fokus på applikationer tillgängliga från App Store. Program, eller program, är i "alla kategorier, från spel till affärer, utbildning till underhållning, ekonomi till hälsa och fitness, produktivitet till sociala nätverk. Dessa program har utformats för att dra nytta av iPhone funktioner som Multi-Touch, accelerometern , trådlös och GPS "(Apple, 2009). Apple påståenden som för närvarande har 25.000 + apps tillgänglig, och räkna.

Fokus på variationen av erbjudna program öppnar målgrupp mycket. Det är i huvudsak en app för alla. Som några av iPhone reklamfilmer annonsera, kan du hitta snöförhållandena på berget, följa kalorier i din lunch, hitta exakt var du parkerade bilen. Du kan hitta en taxi i en främmande stad, hitta din del av räkningen för en tabell med 5 eller lära sig att fixa en vinglig bokhylla. Du kan läsa ett omdöme om en restaurang, läsa en MRI, eller bara läsa en vanlig gammal bok. Dessa är bara några av de funktioner som Apple har främjas genom TV-reklam. iPhone apps erbjuda alla funktioner som man kan tänka.

När iPhone först släpptes, det var prissatt till en rejäl $ 599. Ändå rusade hundratusentals människor ut för att få den nya telefonen, forking över en tredjedel så mycket som de skulle ha om de hade väntat en extra 3 månader. 3 månader efter den första utgåvan sänkte Apple priset på iPhone till $ 399.Denna rasande Apples trogna kunder och konsumenter som har köpt den nya telefonen bara några månader tidigare. Ett år senare sänkte Apple återigen priset på iPhone med $ 199, 66% mindre än det ursprungliga priset.

I juli 2007 var Apple iPhone all hype. Jag tror att Apples beslut att släppa telefonen på 599 $ något baserades på girighet. Däremot var deras produkt som de mest innovativa ut på marknaden, vilket ger Apple frihet att priset på iPhone på vad de ville. Många trodde att Apple hade sänka priset efter att ha upptäckt mindre än väntat iPhone försäljningen. Apple, dock "förutspådde att sporra semester försäljning och att Apple skulle uppfylla sitt uttalade mål att sälja sina 1000000:e iPhone i slutet av september." A nges att prissänkningen gjordes (Dalrymple, 2007)

Som med produktens livscykel någon mobiltelefon eller Apple-produkt, inklusive Apples iPod, är priserna ofta minskas drastiskt månader efter den första utgåvan. Tech produkter är alltid tävlar mot "den senaste och bästa" och samtidigt bibehålla en relevant pris på marknaden. Hade Apple inte sänkt priset på iPhone skulle kundunderlaget har minskat snabbt som många konsumenter inte är beredda att spendera $ 599 på en mobiltelefon, oavsett hur många användbara funktioner i telefonen får bära.

Som iPhone återstår att vara nummer ett smart telefon runt, fortsätter produkten att växa, allt större kapacitet, öka antalet program som finns, och ger nya funktioner som frigörs genom nya versioner av telefonen, fortsätta att ge ett större värde till iPhone när prissättningen fortfarande är relevant.

Vid denna tidpunkt i produktens livscykel, fortsätter Apple att släppa f örbättrade iterationer av iPhone. Med de flesta iPhone-användare un-villiga att köpa en nyare version av iPhone på grund av priset, är målgruppen för de nyare generationens telefoner nya iPhone kunder. Med Apples installerad bas fortsätter att växa, de har hittat ett sätt ta in återkommande intäkter från sina befintliga kunder genom försäljningen av deras ansökan nedladdningar. Eftersom fler och fler människor köper iPhone fortsätter Apples publik för nya kunder att krympa. Lyckligtvis för Apple, de har byggt i en annan källa för intäkter som fortsätter under hela produktens livslängd.

Referenser

(2009). Apple: iPhone. Hämtad April 26, 2009, från Apple

Dalrymple, J (2007, september, 11). Lärdomar från iPhone prissänkningar.PCWorld Hämtad Apr 26, 2009, fromhttp: / / www.pcworld.com/article/137046/lessons_learned_from_the_iphone_price_cuts.html

Silverman, D (2007, juli, 10). Apples tystnad hjälpte iPhone hype. C hron.com: Datorer, Hämtad Apr 26, 2009, fromhttp: / / www.chron.com/disp/story.mpl/front/4954824.HTML

Malley, A (2007, juni, 6). Apple, AT & T noviser att definiera iPhone publik - rapport. AppleInsider, Hämtad Apr 26, 2009, från AppleInsider Webbplats

Mukherjee, A (2007, februari, 28). iPhone under attack. Business Idag Hämtad Apr 26, 2009, från näringslivet idag webbplats


Läs mer om iPhone 5 release date och information om Apple iPhone 4S på respektive News Blog site.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar