lördag 5 juli 2014

Amadeus Consulting Diskuterar Lönsamhet: Är det för sent att tjäna pengar på mobil Apps? - Teknik - Prylar och Gizmos


Är det för sent att tjäna pengar på appar?

Weve ofta talade om de utmaningar som kommer in i App marknaden, särskilt nu när både iPhone och Android app butiker har över 300.000 apps tillgängliga. Men betyder det att det är för sent att skapa en framgångsrik ansökan eller för att tjäna pengar gör det? Vi tänker inte så.

Faktum är att den senaste forskningen och rapporter visar en mycket lovande framtid för företagande utvecklare som app marknaden kommer att uppleva en enorm tillväxt under de närmaste åren. Men för att dra nytta av marknaden, är det viktigt att förstå hur varje App Store fungerar och hur man kan utforma och placera din app för framgång.

mobilen Prognoser: Vad App Market Rymmer för framtiden

Här är där App Store är på väg: Under 2011 app försäljningen stiger uppskattningsvis 77% och topp på $ 3.8 miljarder i försäljning baserat på dataprognoser som nyligen släpptes av IHS Screen Digest. Detta är över de bästa butikerna för mobila applikationer och inkluderar Google, Nokia och RIM (Blackberry). Denna tillväxt kommer att förbli relativt stabil, och beräknas till toppen 8 miljarder dollar år 2014. Men innan vi hoppar in i framtida prognoser, kan ta en titt tillbaka på de senaste åren.

Som tidigare nämnts, år 2008 cirka $ 206.000.000 värde av appar såldes. Detta är den första cross-marknads mätningen, och till stor del på grund av den enorma popularitet i den första versionen iPhone. På tiden, iPhone styrd mellan 60% - andel 80% av alla nedladdningar app vilket innebär att med 6,1 miljoner original iPhones såldes under det första året (enligt Wikipedia), mellan $ 20 - $ 27 värde av appar såldes för varje iPhone varje månad.

Inte illa för de tidiga utvecklarna eftersom de dominerat marknaden vid den tiden och som hjälpte dem att behålla popularitet sedan. En liknande trend också ses på de som fick en tidig start på Android och Windows Phone 7, och kan likna igen med HPs WebOS när det släpps i sommar.

Emellertid är fördelen med iOS dess rörelsemängd. Medan den ursprungliga iPhone sålde bara lite över 6 miljoner enheter, den andra iPhone-version (iPhone 3G) sålde cirka 6.890.000 enheter under de första tre månaderna efter dess release. Hittills har över 100 miljoner iPhones sålts, och iPhone-användare fortfarande köpa ungefär $ 22 värde av appar varje månad.

Ur ett utvecklarperspektiv, är en av de viktigaste punkterna i Apples iOS-plattform försäljnings möjligheten att sälja appar lönsamt. Faktum är att av de $ 3,8 miljarder i prognostiserade app försäljning i år på alla plattformar, är Apple svarar för över 60%, trots att den kontrollerar mindre än 30% av hela marknaden för smartphones.

Även om det förväntas att den Android app marknaden kommer att gå om Apples App Store när det gäller antalet appar i mitten av 2011 (Android har redan mer fri apps än Apple), kommer Apple att förbli den största säljas app marknaden genom minst 2015.

Detta kan delvis bero på att benägenheten för iOS-användare att ladda ner appar. Enligt marknadsundersökningsföretaget Asymco, är över 60 appar laddas ner via iTunes för varje iOS-enhet som säljs, och det antalet växer som enheter ålder och stanna kvar på marknaden. Ännu mer talande är att iOS-användare fortsätter att ladda ner ett genomsnitt av fem nya program varje månad, och detta antal är också på uppgång. Med tanke på antalet iOS som sålts (och förutsatt att antalet avställda enheter är försumbar) då Apple säljer cirka 500 miljoner appar varje månad. Inte så illa.

Förstå dina konkurrenter

Nästan så snart som iPhone släpptes, började app utvecklare rapporterar enorma försäljningssiffror. Under sitt första år ensam, App Store var ansvarig för cirka $ 206.000.000 i app försäljning. Detta väckte en hel del uppmärksamhet på plattformen och tog in en hel del oroliga och förväntansfulla utvecklare. Några av dem hade framgång, några bröt även, och en del misslyckades.

Nu med över 375.000 appar på iTunes, många människor se hur många apps som en enorm konkurrens, och en oöverkomliga hinder för nya appar.

Sanningen är att inte alla av dem är en direkt konkurrent. Det är mycket viktigt att förstå hur App Store fungerar och hur användarna hittar de appar som de köper.

Butiken är uppdelad i kategorier så, till exempel om din app är i produktivitets kategori du bara tävla med mindre än 10.000 andra för organisk placering. Dock är 10.000 fortfarande många och innehåller en mängd olika program som alla passar in i kategorin produktivitet. Även om du konkurrerar med dem för premie eller skiss placering, kan din faktiska konkurrensen bli mycket mindre.

Till exempel inom alla app-butiker, det finns bara tre eller fyra apps för Krukväxt vård, och endast en eller två som gör medicinska omvandlingar. Plocka en mycket specifik kategori och du kommer att finna det kan inte finnas någon liknande tävling alls. Den svåraste kategorin av nya appar är i spel, eftersom det är svårare att segmentet och folk söker vanor är lite annorlunda (de tenderar att bero mer på rekommendationer och organisk sökning snarare än specifika sökordssökningar).

Kort sagt, när man bryter ner dina appar konkurrens i mycket specifika kategorier, finns det fortfarande en hel del utrymme för nya aktörer. I din app marknadsföringsstrategi är det viktigt att förstå hur användarna kommer att hitta din app och förvandla det till en framgångsrik strategi. Detta kan inkludera att optimera din butik beskrivning, dina bilder, dina sökord, och andra aspekter av din applikation som direkt kan påverka din App Store ranking, särskilt för specifika sökord.

Note på App köpbeteende

En färsk studie från The Nielsen Company visar att 40% av användarna hittade appar via en sökning på nyckelord och 36% genom personliga rekommendationer. Detta är mycket högre än det antal användare som använder den skiss app avsnitt för att hitta program och mer än fördubbla den andel från någon annan källa.

Weve pratade specifikt om mobil app marknadsföring i andra inlägg, men de goda nyheterna för app-utvecklare är att sökordssökningar och personliga rekommendationer kan vara extremt kraftfull i marknadsföring, även om du arent omedelbart listad bland de bästa apps för varje kategori. Detta korrelerar också väl med ett tidigare inlägg om att använda sociala medier i App marknadsföring.

När det gäller skillnader mellan plattformar, är det också viktigt att förstå skillnaden i beteende, demografi, kultur och likviditet din app. Detta påverkar många faktorer i din ansökan, bland annat hur du ger demos av din app till granskarna, hur du skriver din app beskrivning för App Store, vilka sökord du använder, och hur du integrerar sociala medier och annan marknadsföring efforts.The kultur av varje lagrar också påverkar många aspekter av din applikation. Detta kan innefatta prissättning, eller ens om du tar ut något för din app alls. Det kan också påverka i-app inköp, reklampriser, möjlighet att integrera affiliate marknadsföring, och många andra aspekter av monetarisering.

Förstå olika potentialer och möjligheter för varje butik kan hjälpa dig att planera för plattformsoberoende applikationsutveckling och framgångsrikt lansera din app.

Ytterligare Monetarisering Options

förtjänar nog en egen diskussion, men bortsett från bara app-försäljning finns det många andra sätt att tjäna pengar från din app. Det finns några huvudpunkter som är värt att överväga när du utformar din app.

Först några av de bästa uppräknings apps (på alla plattformar) är faktiskt gratis apps. De gör sina pengar genom in-app-annonser, i-app-försäljning, eller genom affiliate marknadsföring. Fördelen är att denna modell ger en återkommande intäktsflöde, vilket innebär att varje app fortsätter att tjäna pengar även efter att den har sålts.

För det andra har varje marknad och App Store sin egen personlighet och smak när det gäller konsumenternas förväntningar. I många fall har utvecklarna stött på problem genom att behandla Android butiken precis som Apple eller BlackBerry-butiker. p Det är också viktigt att notera att varje App Store har sina egna traditioner i fråga om vad som anses vara en acceptabel betalprogram, samt olika prisstrukturer. Till exempel de genomsnittliga priserna på BlackBerry-butiker för toppsäljande betalprogram är mycket högre än de genomsnittliga priserna på Android och Windows Phone 7.

Anteckningar om andra operativsystem

inlägg till stor del inriktad på iPhone och Android, men det är viktigt att notera att det finns andra alternativ där ute. Specifikt, Windows Phone 7, Blackberry och WebOS.

Windows Phone 7 har fortfarande en hel del tillväxtpotential, och en hel del utrymme för innovativa utvecklare. Var mycket optimistiska om potentialen för Windows Phone 7, och vi fortfarande tror att det har möjlighet att växa snabbare än iPhone 2012.

Thats inte att säga att BlackBerry eller HPs WebOS är dåliga, men de har några unika egenskaper som förtjänar ytterligare övervägande.

WebOS är den senaste iteration av Palm-plattformen, som HP köpte i början av förra året. WebOS är unikt i hur det fungerar och hur det kommer att integreras i stationära datorer också. Det är en riktigt snygg plattform som ser imponerande och har en mycket stark arv samt en hel del nya funktioner. Tyvärr har det inte kommit ut förrän senare i sommar, Theres mer osäkerhet när det gäller användar adoption och enhetsspecifikationer, även om det kommer att finnas både telefon och surfplattor i år.

Men med ingen aktuell användarbas, det gör det lite av en riskfylld satsning för nya app-utvecklare, även om tidiga utvecklare av iPhone, Android, Blackberry och Windows Phone har oftast allt gått bra.

BlackBerry är också lite annorlunda, men för de motsatta skäl som WebOS. BlackBerry är egentligen det enda operativsystem som överlevt övergången från smartphone till super smartphone. Palm, Symbian och andra har oftast dött ut eller blivit kraftigt reformeras. Men BlackBerry arbetar fortfarande ut övergången. Dess uppdaterade operativsystem (version 6) och kommande version 7 är en stor förbättring jämfört med tidigare versioner, men företaget fortfarande blöder kunder som de flesta väljer Android eller iPhone-modeller när de uppgraderar sina telefoner.

Detta skapar ett moment 22 scenario där utvecklare är tveksamma till att investera på grund av vikande marknadsandelar, och kunderna inte är lojala mot varumärket eftersom få utvecklare att skapa applikationer för plattformen.

Både Blackberry och WebOS kommer att hålla en stor potential som de förbereder sig för en ny livscykel i super-smartphone marknaden, men kan inte hålla samma ursprungliga löftet att andra plattformar kan ge.

Sista ordet

app marknaderna fortfarande förändras snabbt, men det finns fortfarande en mycket stor potential för framgång. Noggrann design, god planering och lite uppfinningsrikedom och kreativitet kan gå en lång väg mot att göra en mycket vinnande ansökan. p Om du letar efter en mycket begåvad mobil app utvecklingsbolag eller hjälpa marknadsföra din app, tveka inte att kontakta oss och lära oss hur vi kan hjälpa till.

L�s mer om iPhone 5 release date och information om Apple iPhone 4S p� respektive News Blog site.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar